А  Д  В  О  К  А  Т
Г Р И Ц Е Н К О
Людмила Олександрівна
(067) 218-37-23     (093) 388-03-38
UA RU EN
Стаття
16.10.2015

Мораторій на перевірки, або Непроханий гість гірше татарина

Рішення про запровадження минулого року мораторію на проведення перевірок було позитивно сприйнято діловою спільнотою. Як виявилося, деякі контролюючі органи не вняли букві закону і продовжили здійснювати перевірки незаконно, що не додає оптимізму бізнесменам.

З коментарів керівника секретаріату Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України Андрія Забловського для ”Української правди”, ревізори користуються незнанням бізнесу про те, що перевырки можливі лише у виняткових випадках, показують внутрішні інструкції чи розпорядження. За його словами, були випадки, коли перевірки проводять інспекції, що перебувають у стані ліквідації або трансформації.

За матеріалами звіту Державної регуляторної служби, всього з січня по травень 2015 року було проведено 577 незаконних перевірок. У п’ятірці порушників – Держекоінспекція, Держсільгоспінспекція, Державіаслужба, Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Пенсійний фонд.

Розглянувши Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» № 71-VIII, бачимо, що пунктом 3 Прикінцевих положень встановлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб – підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України. Без дозволу Кабінету Міністрів України можна перевірити лише ті, у яких дохід за рік, що передував перевірці, перевищив 20 мільйонів гривень, а кількість працівників не має значення.

Ця норма є самостійною і поширюється на всі контролюючі органи. Для переважної більшості підприємств та підприємців мораторій триває – за винятком перевірок, які проводить Державна фіскальна служба України.

Виходячи з положень чинного законодавства, органи державного нагляду (контролю) мають право здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб’єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за 10 днів до дня здійснення цього заходу. Якщо суб’єкт господарювання не одержував повідомлень про здійснення планового заходу, він має право не допускати посадову особу до здійснення такого заходу. Під час проведення позапланового заходу з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов’язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення державного нагляду (контролю), і протягом одного року не допускається проведення більш як одного планового заходу державного нагляду (контролю) щодо одного суб’єкта господарювання.

Необхідно завжди ретельно перевіряти правильність оформлення посвідчення/направлення на проведення заходу, а саме: – наявність у посвідченні всіх реквізитів, встановлених частиною 3 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»; – особливу увагу звертати на розділ посвідчення (направлення), у якому зазначаються підстави для здійснення заходу. Окрім визначених законом підстав для проведення заходів державного нагляду (контролю), обов’язково повинні бути зазначені реквізити розпорядчого документу Кабінету Міністрів України, яким було надано дозвіл на проведення відповідного заходу або якщо перевірка проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України, посилання на відповідні рішення або вимоги.

За матеріалами анализу регуляторної служби, дозвіл Кабміну на проведення перевірок отримували 11 відомств, але в цілому ця процедура не була особливо популярною, так як отримання такого дозволу – це тривалий бюрократичний процес.

На жаль, існуюча нормативно-законодавча база недостатньо відповідає вимогам бізнесу, коли мова йде про боротьбу з порушниками мораторію, але грамотний фахівець здатний впоратися із завданням і в цій ситуації.

В разі, якщо до Вас неочікувано прийшли з перевіркою працівники не ДФСУ, а інших контролюючих органів, Вашим працівникам необхідно виконати просту послідовність дій, яка убезпечить від помилкових кроків. По-перше, в такій ситуації працівник має поінформувати керівництво фірми. По-друге, працівник має записати дані з посвідчення особи/осіб, що з’явилися з метою проведення такого заходу. Він не повинен відповідати на запитання, давати будь-яку інформацію і виконувати будь-які вимоги таких осіб, будь то прохання зробити кави, позичити ручку для письма, підписати протокол чи показати, де знаходиться склад/кабінет директора/бухгалтерія тощо. Керівництво має негайно повідомити юриста фірми, адже якщо мова йде про прийняття рішень, незалежно від сфер Вашої діяльності, характеру справи або Вашої місцезнаходження, необхідна якісна, своєчасна юридична допомога.

Ви завжди можете задати питання фахівцям юридичної групи ”ПРАВО” по телефону або через контактну форму на нашому сайті та отримати оперативну відповідь.

Шамова Ольга

 
ЗАПИТАТИ ЮРИСТА
ПЕРЕДЗВОНІТЬ МЕНІ
Контактні телефони
(067) 474-18-61
(063) 577-11-88
Партнери сайту
YuristAdvokat WebSite Teplodim
Programing by: © DOHC. Design by: © Furer. SEO: © Aweb. Powered by: © DoNS 1.4. 2008-2018. Разработка сайтов   Відвідувачів сьогодні: 101. Разом: 192774
Зворотній зв’язок: ЮГ «Право»

Ім’я:
E-mail:
Текст повідомлення:
Зворотній дзвінок: ЮГ «Право»

Ім’я:
Телефон:
Коментар: (за бажанням)
Підтвердження
Дякуємо, Ваша заявка отримана.
З Вами зв’яжуться найближчим часом!